Friday, May 16, 2014

Saya Nak jadi CIkgu!


Assalamualaikum .


Dulu kan, duluu la, masa zaman darjah 1 darjah 2 gitu, kalau orang tanya ,

K.long! dah besar nanti cita-cita nak jadi apa? *k.long nama panggilan aku dikalangan keluarga, cikgu-cikgu dan kawan-kawan sekolah/sekampung

Mesti dengan bangga dan yakinnya, aku akan jawab

K.long nak jadi CIKGU!

Kenapa nak jadi Cikgu?

Sebab nak pukul orang degil! . 

ergg @$#$%@&$&#^*( . -.- . budak-budak punya jawapan .

Cita-cita tu berterusan sampai la habis sekolah rendah :) Masuk je sekolah menengah, cita-cita nak jadi cikgu tu tenggelam dan timbul cita-cita baru .. nak jadi Polis pulak . Sebab masa tu terpengaruh dengan watak Inspektor Aliza dalam gerak Khas . Haha . Budak-budak sungguh :p

Bila makin meningkat remaja, dari tingkatan satu, makin bertambah umur masuk tingkatan 4, cita-cita nak jadi Cikgu tu muncul kembali . Tapi waktu ni, dah boleh fikir dengan waras dah kenapa nak jadi Cikgu :) Dah boleh tahu macam mana mulianya kerjaya seorang guru ni . Dan setiap kali tengok Cikgu mengajar kat depan, sambil tulis-tulis kat papan hitam , Fiza berangan yang sedang mengajar tu Fiza :) hihi . sukaaa berangan gitu!

Masa berganti, sampai la habis sekolah dan masuk zaman untuk hidup dengan hasil sendiri , zaman remaja nak ke alam kedewasaan . Umur 22 tahun Fiza dah mula dengan kerjaya sekarang. Bukan keje sebagai Cikgu atau Polis . hihi, tak tercapai cita-cita tu, mungkin bukan rezeki Fiza dalam bidang tu :p 

Tapi, jauh di sudut hati, keinginnan nak jadi Cikgu tu masih ada :p hoho.Walaupun kerjaya guru ni dah tak macam dulu, dah banyak tanggungjawabnya. kalau dulu pukul 2 petang cikgu dah boleh bersenang lenang kat rumah, tapi sekarang, sampai petang pun belum tentu dah boleh balik rumah . betul tak cikgu-cikgu? Tanggungjawab mereka makin bertambah .

Mulianya kerjaya seorang guru ni .

Dan hari ni, 16 Mei , merupakan hari istimewa untuk meraikan insan bergelar GURU ni :) Selamat Hari Guru Fiza ucapkan kepada semua yang bergelar CIKGU . Terima kasih atas segala jasa cikgu memberi ilmu kepada kami sehingga munculnya Doctor, Peguam, Jurutera ,etc. Semoga segala ilmu yang dicurahkan mendapat keberkatan dari Allah SWT . Semoga Rahmat Allah SWT sentiasa bersama Cikgu .



SELAMAT HARI GURU :)




2 comments:

  1. selamat hari guru buat semua guru, jadi cikgu memang best rasanya...

    ReplyDelete

Hidup ini indah, hargai setiap detik keindahan
yang kita kecapi sebagai pengubat untuk
setiap duka yang hadir =)

❤Love to be loved❤