Friday, April 25, 2014

Resepi Mudah dan Simple l Paceri Nenas


Assalamualaikum .

Paceri nenas adalah satu-satunya menu masakan yang PALING husband Fiza suka . SANGAT suka . Hari-hari masak pun tak pe katanya :) Dan, masa mula-mula kawen dulu, Fiza memang tak pernah terfikir akan jadi 'pakar untuk suami' dalam bidang memasak paceri nenas nih :p . Mula-mula Fiza cuba masak paceri, fiza ikut resepi dari Chef Gugel. Tapi hubby tak berkenan sangat rasa dia . So, nak tak nak, Fiza mintak MIL ajarkan , sebab hubby kata, mak masak lagi sedap dari ikut resepi Chef Gugel :p . Oke, itu memang diakui . Masakan tersedap dan terbaik di dunia ialah masakan dari air tangan ibu kita :) Bila dah belajar tu, baru tahu, rupanya MIL punya resepi lagi senang dan paling penting, SEDAP!

Dan, hari ni , Fiza kongsikan resepi paceri nenas yang selalu Fiza masak tu :)


Bahan-Bahan

1 Biji Nenas (Potong bulat atau bulat tu belah dua pulak)
1 Kotak Santan (Fiza suka guna pati santan yang fresh tu, lagi sedap rasa dia)
7 Ulas Bawang Merah
2 Ulas Bawang Putih
1 Inci Halia
1 Paket Rempah Kari ADABI 24g (bancuh dengan air, jadikan paste)
Sedikit Gula Melaka (Fiza prefer guna yang hitam kelantan punya tu - ore pangil Nis'se :p )
Gula - Sesedap rasa
Garam - sesedap rasa

(Kalau nak masukkan bunga cengkih, kulit kayu manis, bunga lawang, daun kari tu, boleh je, tumis sekali dengan bawang tu. Tapi Fiza tak masukkan sebab rasa dia dah jadi lain, berempah sangat . tak sukee :p)

Cara-Cara

1. Tumbuk/blend bawang merah, bawang putih, dan halia (Fiza suka tumbuk/mayang)
2. Tumis bahan blend tu sampai naik bau wangi-wangi :)
3. Masukkan rempah kari, dan tunggu sampai pecah minyak .
4. Bila rempah dah masak, masukkan santan bersama-sama gula melaka . 
5. Kacau santan tu sikit sampai mendidih (nak bagi masak santan),kemudian, masukkan nenas dan seterusnya, masukkan gula dan garam . Biar dia mendidih kejap, dan bila nampak nenas dah lembut sikit, tutup api, daannn siap untuk di hidang!


See, simple je kan bahan dia, nak buat pun sangatla mudah . Pejam mata pun boleh main campak campak masuk periuk . ececece, haha, pejam mata habis la terbako dapur tu . hoho :p




5 comments:

  1. Pajeri ni iolss suka kuah dia... yummylicious... salam jumaat dear...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam selasa yunk :p , aah, sama la, fiza pun suka kuah dia.manis manis masam :)

      Delete
  2. berlagu pulak perut ni tiba2. haha

    ReplyDelete

Hidup ini indah, hargai setiap detik keindahan
yang kita kecapi sebagai pengubat untuk
setiap duka yang hadir =)

❤Love to be loved❤